Allerede abonnent?

Gode Råd

5 gode råd til at give jobbet mening

Forskning viser, at du er mest glad for dit arbejde, hvis det giver mening for dig. Her får du gode råd til at lave din egen 'smiley-ordning', som kan hjælpe dig til at skabe mening i arbejdslivet.
  1. Skriv dagbog – i fem-seks uger skal du skrive dagbog over, hvad du har lavet den enkelte dag. Kunne du lide opgaverne? Motiverede de dig? Udfordrede de dig? Fik du tilegnet dig nye kompetencer? Kom du ud over kanten? Var rammerne tilfredsstillende?
  2. Hvad gjorde dig glad? – find ud af, hvilke opgaver, der gjorde dig glad? Giv f.eks. hver opgave et antal smileys.
  3. Hvad giver mange smileys? – hvad kendetegner de opgaver, du har givet mange smileys? Hvordan var omstændighederne? Hvordan udviklede du dig? Hvilke kompetencer brugte du?
  4. Hvad giver få smileys? – hvad er fællesnævneren for opgaverne med få smileys? Er det rutineopgaver? Manglede du mening? Bruger du forkerte kompetencer?
  5. Kan du finde meningen et sted? – når du ved, hvad der kendetegner de gode opgaver, ved du også, hvor du skal søge arbejdsglæden. Hvordan kan du få flere af de opgaver i dit job? Kan en ændret tilgang til trælse opgaver hjælpe? Er det rammerne, der skal ændres? Og måske skal du også sige pyt af og til – og acceptere at der er perioder, hvor det bare er lidt sværere at finde arbejdsglæden.

Kilde: Karriererådgiver i IDA Morten Esmann, ida.dk 

Forfatter: Rasmus Øhlenschlæger
Find artikler med samme emneord