Allerede abonnent?

Nyheder

Stress: Samtalen med chefen kan gøre udslaget

Hos en stresset medarbejder er chefens håndtering af en samtale om problemerne afgørende for, om det ender med en sygemelding eller ej. Det viser forskning.

Det kan være svært at gå til sin leder, hvis man føler, man ikke magter arbejdet. Ikke desto mindre kan samtalen med chefen blive afgørende for, om den stressramte medarbejder fastholdes eller ender med en langvarig sygemelding.

Det viser forskning, som Institut for Psykologi på Københavns Universitet og Arbejdsmedicin, Hospitalsenheden Vest i Midtjylland står bag. Undersøgelsen bygger på 32 interview med medarbejdere og deres ledere. Med i undersøgelsen er både sygemeldte og medarbejdere, som var tæt på en sygemelding, men som undgik den, fordi chefen handlede.

– Når det hele brænder på, er det fuldstændigt afgørende, hvordan lederen reagerer. Hvis samtalen bliver grebet an på den rigtige måde, kan en sygemelding ofte undgås, siger erhvervspsykolog og ph.d. Janne Skakon, der er en af de to forskere bag undersøgelsen.

Problematiske reaktioner

Særligt fire typer af reaktioner fra lederen kan ifølge undersøgelsen føre til, at medarbejderen ikke kan overskue jobbet og sygemelder sig.

Den ene type er den empatiske leder, der lytter, men ikke handler. Lederen engagerer sig, men gør ikke noget ved de ting på jobbet, som ville kunne hjælpe medarbejderen.

Den anden type er den teoretiske leder, der vil forstå problemet og ikke godtager medarbejderens forklaring. Lederen hænger måske fast i sin egen forståelse af problemet: ’Det er også fordi, hun er så ambitiøs´, eller ´Det må være noget derhjemme´.

Den tredje type er den reserverede leder, der prøver at holde følelser ude af samtalen, som kører skævt, fordi lederen ikke får spurgt ind til det vigtige.

Den fjerde type er den praktiske leder, der handler hurtigt, men uden at problemet er tilstrækkeligt belyst, og derfor hjælper tiltagene måske slet ikke.

– I mange tilfælde var problemet, at der ikke blev handlet. Enten fordi lederen ikke tog det, som medarbejderen sagde, for gode varer, eller fordi lederen ikke kunne overskue, hvordan han skulle tackle det, siger psykolog og ph.d. Tanja Kirkegaard, som er den anden af de to forskere bag undersøgelsen. Fælles for de medarbejdere, der undgik en sygemelding, var, at lederen var god til at handle på de udfordringer, medarbejderen kom med. Og at chefen var lydhør og rummende uden at være overinvolverede – og at han handlede på et oplyst grundlag.

Abonnement

Bliv medlem idag og se alle de mange fordele for dig og din virksomhed

Køb abonnement

Medarbejderkontakt gavner 

Undersøgelsen viser også, at ledere, der prioriterer at tale med deres medarbejdere jævnligt, har succes med at forebygge stress. 

– Hvis man er vant til at snakke sammen, har man som leder meget bedre mulighed for at spotte, hvis medarbejderen ikke har det godt. Og samtidig bliver det meget nemmere at tage snakken, når det brænder på, fordi man ikke er fremmede over for hinanden, siger Janne Skakon.

Denne artikel er fra et oplæg, der blev holdt på AM:2018 Arbejdsmiljøkonferencen. Find flere artikler fra konferencen på www.amid.dk.

Forfatter: Annemette Grant Larsen
Magasinet Arbejdsmiljø: No. 12 2018
Find artikler med samme emneord