Allerede abonnent?

Sundere ved fyraften og mere kvalitet i kerneopgaven

Hverken for meget eller for lidt, men lige netop den rette fysiske aktivitet, mens man udfører kerneopgaven på jobbet, er nok til at øge medarbejdernes sundhed. Det kaldes Guldlok-princippet og kan revolutionere det fysiske arbejdsmiljø, mener tre professorer.

Forestil dig, at du på jobbet bevæger dig lige præcis så tilpas, at du får den rette form for fysisk aktivitet, mens du arbejder – hverken for meget eller for lidt – så det både gavner sundheden og arbejdets kvalitet. I så fald vil medarbejderne være mere sunde ved fyraften og have gjort arbejdet bedre, og dermed slår man to fluer med et smæk:

– Fysisk aktivitet i forbindelse med arbejdsopgaven kan principielt fremme både sundhed og arbejdskapacitet hos den enkelte, men det kræver, at arbejdet er tilrettelagt, så den enkelte medarbejder netop får den rigtige balance mellem bevægelse af kroppen og hvileperioder. Princippet kaldes Guldlok-princippet efter eventyret om Guldlok og de tre bjørne, siger professor Andreas Holtermann fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Nyt syn på fysisk arbejdsmiljø

Guldlok-princippet kan lægge grunden til et helt nyt perspektiv på det fysiske arbejdsmiljø, mener Andreas Holtermann:

Tilrettelægger man arbejdet efter Guldlok-princippet, så styrker man ifølge forskerne både sundheden og arbejdskapaciteten, når man udfører kerneopgaverne.

Andreas Holtermann henviser til, at når det drejer sig om det psykiske arbejdsmiljø, har man i mange år talt om positive faktorer i arbejdet, dvs. faktorer i det psykiske arbejdsmiljø, der fremmer medarbejdernes ressourcer, trivsel og arbejdsglæde og samtidig øger produktiviteten. Når det gælder det fysiske arbejdsmiljø, har man ikke haft noget tilsvarende. Men nu kan man med Guldlok-princippet fremme medarbejdernes ressourcer og sundhed.

– I sportsverdenen har Guldlok-princippet om ”lige præcis den rette mængde fysisk aktivitet” været anerkendt og brugt i årtier. Hvis vi begyndte at gøre det samme i forhold til det fysiske arbejdsmiljø, er der et kæmpestort potentiale i at forbedre sundheden samtidig med, at man udfører sin kerneopgave. Det vil revolutionere hele det fysiske arbejdsmiljø, siger Andreas Holtermann.

Guldlok-princippet - to eksempler

  1. Kontormedarbejdere: Har lange sammenhængende perioder med stillesiddende arbejde. Ifølge Guldlok-princippet skal man vælge at stå op og arbejde efter frokost, da det er veldokumenteret, at stående arbejde stabiliserer blodsukkeret, når man har spist. På den måde undgår man et fald i produktivitet efter frokost, og samtidig forbedrer man sundheden ved at sidde mindre ned i løbet af dagen.
  2. Rengøringsassistenter: Har lange sammenhængende perioder med fysisk aktivitet ved lav intensitet, som ikke forbedrer deres kondition, men forårsager træthed og dårlig hjerte-kar-sundhed. Ifølge Guldlok-princippet skal rengøringsarbejde tilrettelægges, så pulsen kommer op i kortere perioder i rengøringsarbejdet og bliver afløst af hvileperioder, hvor kroppen genoprettes, og arbejdet samtidig bliver gjort bedre.
Køb abonnement til Magasinet Arbejdsmiljø

Med et abonnement på Magasinet Arbejdsmiljø får du 8 blade om året samt fuld adgang til mitarbejdsmiljø.dk med indhold, der er tilpasset dig og dine behov.

Køb abonnement
Forfatter: Hanna Sigga Madslund
Magasinet Arbejdsmiljø: No. 11 2017
Find artikler med samme emneord