Allerede abonnent?

Nyheder

Træning og kost kan være ekstra vigtigt for natarbejdere

Blot en enkelt nat uden søvn kan betyde øget nedbrydning af muskelvæv og opbygning af fedt, viser nyt studie. Derfor er det vigtigt at spise rigtigt og motionere, hvis man arbejder om natten, siger forsker.

Vægtøgning og type-2 diabetes er nogle af de risici, forskningen peger på, der kan være ved natarbejde. Et svensk studie fra Uppsala Universitet giver ny indsigt i, hvad der sker med kroppen, når man arbejder om natten eller bliver forstyrret i sin søvn.

I studiet skulle femten yngre mænd med godt helbred følge samme rutiner for kost og fysiske aktiviteter. Mændene havde en almindelig nats søvn samt en nat, hvor de blev holdt vågne i et søvnlaboratorium. Efter hver nat tog forskerne vævsprøver fra deres underhudsfedt og skeletmuskulatur.

– I studiet så vi tegn på, at når man mangler søvn, forsøger fedtvævet at øge lagringen af fedt. Muskelvævet viste tegn på øget nedbrydning, samtidig med at evnen til at omsætte det cirkulerende blodsukker blev forringet, siger Christian Benedict, der er søvnforsker og docent i neurovidenskab ved Uppsala Universitet.

– Disse forandringer kan være med til at forklare, hvorfor forstyrret søvn og natarbejde øger risikoen for vægtøgning og type 2-diabetes.

Godt at huske, når man arbejder om natten

  • Tag regelmæssigt til lægen
  • Undersøg om sygdomme, der kan hænge sammen med natarbejde, er almindelige i din familie. Hvis ja, skal du være ekstra opmærksom og få tjekket dit helbred regelmæssigt.

Kilde: Christian Benedict, Uppsala Universitet.

Træning kan hjælpe

Nedbrydningen af muskler og opbygningen af fedt kan betyde, at det især er vigtigt for natarbejdere at passe godt på sig selv. 

– Jeg tror, at regelmæssig motion, sund kost og lys kan være med til at mindske helbredseffekterne ved nattevagter. Når man arbejder om natten, er det dog imod vores biologiske døgnrytme. Ved at leve sundt kan vi derfor godt afbøde, men ikke fuldstændig fjerne risikoen ved at arbejde om natten, siger Christian Benedict.

Hvis man placerer træningen rigtigt, kan det også have betydning for, hvor søvnig man føler sig på nattevagten.

– Studier har vist, at intens motion aftenen inden en nattevagt vil forsinke det søvnfremmende hormon melatonin den efterfølgende nat. Derfor kan motion aftenen inden en nattevagt måske hjælpe os til bedre at håndtere den natlige følelse af træthed og gøre det nemmere at falde i søvn efter nattevagten, siger Christian Benedict.

Ifølge Lars L. Andersen, professor på Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, giver det god mening, at træning kan hjælpe med at håndtere følelsen af at være søvnig.

– Mange har svært ved at sove lige efter en træning, da man sætter gang i en række processer i kroppen og frigiver adrenalin. Det kan man sagtens forestille sig kan vendes til en fordel for natarbejdere, som jo netop skal holde sig vågne, siger han og tilføjer, at træning er vigtig for alle medarbejdere.

Kilde: ‘Acute sleep loss results in tissue-specific alterations in genome-wide DNA methylation state and metabolic fuel utilization in humans’. Studiet er støttet af danske Novo Nordisk Fonden.

Køb abonnement til Magasinet Arbejdsmiljø

Med et abonnement på Magasinet Arbejdsmiljø får du 11 blade om året samt fuld adgang til mitarbejdsmiljø.dk med indhold, der er tilpasset dig og dine behov.

Køb abonnement
Forfatter: Ida Marie Winge
Magasinet Arbejdsmiljø: No. 3 2019
Find artikler med samme emneord